Press "Enter" to skip to content

Prince Harry’s phone hacking victory is a landmark in the long saga of British tabloid misconduct

By JILL LAWLESS (Associated Press)
LONDON (AP) — Prince Harry’s victory against Mirror Group Newspapers on Friday over what a British judge called “habitual” illegal activity is a landmark moment in the long and twisting saga of lawbreaking by Britain’s tabloid press.
Judge Timothy Fancourt ruled that Mirror newspapers had hired private investigators to snoop for personal information and engaged in illegal phone hacking for well over a decade.
It’s the latest chapter in a tale of tabloid power and attempts to tame it stretching back years — but it’s unlikely to be the end of the story.
In the pre-digital era, Britain’s fiercely competitive tabloid newspapers sold millions of copies a day and would go to great lengths to get scoops, including by using underhanded techniques.
One method was phone hacking — calling someone’s number and punching in 0000 or another default PIN number in hope that would give access to their voice messages. Often, it did.
Targets included members of the royal family, politicians, athletes, celebrities, friends and family of famous people and ordinary citizens who found themselves caught in the public eye.
Fancourt said in his ruling that phone hacking was “habitual” at Mirror newspapers as far back as 1998, and went on until at least 2011.
The first most people knew about phone hacking was when the royal editor of the News of the World and a private investigator for the paper were jailed in 2007 for eavesdropping on messages left by Prince William and others on the phones of royal aides.
The paper’s owner, Rupert Murdoch, dismissed the wrongdoing as the work of two rogue employees. Then, in 2011, it emerged that the News of the World had hacked the phone of Milly Dowler, a 13-year-old girl who was abducted and later found murdered.
The outcry opened the floodgates on a scandal that forced Murdoch to shut down the 168-year-old tabloid, Britain’s best-selling newspaper.
The government set up a judge-led public inquiry into media ethics, which examined the complex web of ties — close and, some said, too cozy — binding Britain’s political, media and police elite. Justice Brian Leveson recommended the creation of a strong press watchdog, backed by government regulation. His findings have been partially implemented but have been resisted by large segments of the press, wary of state interference.
Judge Fancourt said it was clear that Leveson had not been told the full truth. He said the Mirror’s wrongdoing “was concealed from the board, from Parliament … from the Leveson Inquiry, from shareholders, and from the public for years.”
After the 2011 revelations, several editors and executives at the News of the World were charged with illegal phone hacking. After an eight-month trial at London’s Central Criminal Court, former editor Andy Coulson was sentenced to 18 months in prison in 2014 for conspiring to hack phones. Five other defendants were acquitted, while several others entered guilty pleas.
Since then, there have been no more criminal cases, but Murdoch’s News Group and the Mirror Group have paid hundreds of millions to settle claims from dozens of alleged victims of hacking and other illegal activity. The publisher of the Daily Mail, Associated Newspapers, faces hacking lawsuits from Prince Harry, Elton John and others.
While many tabloid targets have accepted out-of-court settlements, Prince Harry was determined to go before a judge. The Mirror Group case is one of three lawsuits he has launched against newspaper publishers — and the first to reach a full trial.
Harry has made it his mission to tame the tabloid press, which he blames for the death of his mother Princess Diana, for hounding him throughout his youth and for helping drive him and his wife Meghan out of the United Kingdom.
He said in a statement read by his lawyer David Sherborne outside the High Court in London on Friday: “Today is a great day for truth, as well as accountability.”
The judge awarded Harry a modest 140,000 pounds ($180,000) in damages, but the case is likely to cost the Mirror Group much more than that, since the findings will strengthen the hand of others lining up to sue the company. The publisher has already paid more than 100 million pounds ($126 million) to settle claims of unlawful information-gathering.
The ruling could have severe ramifications for Sly Bailey, former chief executive of the Mirror Group’s parent company, and the firm’s ex-legal director, Paul Vickers. The judge said they both knew about the hacking and covered it up.
It also piles pressure on broadcaster Piers Morgan, a former Daily Mirror editor who has always denied that he knew about phone hacking at the paper. The judge said there was “compelling evidence” that editors of all the Mirror newspapers knew phone hacking “was being used extensively and habitually.”
“I’ve never hacked a phone or told anybody else to hack a phone,” Morgan reiterated after Friday’s verdict.
Prince Harry said people involved in the lawbreaking should face criminal charges.
“I respectfully call upon the authorities, the financial regulator, the stock market who were deliberately deceived by Mirror Group, and indeed the Metropolitan Police and prosecuting authorities to do their duty for the British public and to investigate bringing charges against the company and those who have broken the law,” he said in a statement.
Source: Morningcall

Call Now Button